MSC Zoë. Door veel aandacht in de media heeft bijna iedereen deze naam nog in zijn geheugen staan.

Het verlies van containers met inhoud als gevolg van een zware storm heeft veel stof doen opwaaien waarbij vooral strandjutters op de waddeneilanden en milieubeschermers van zich hebben laten horen. Maar hoe zit het met de eigenaren van de inhoud van deze containers? Grote kans dat er heel wat partijen zijn die met een flinke schade blijven zitten. De regels rond vervoer en wie er aansprakelijk is voor eventuele schade zijn best ingewikkeld. Tijdens mijn gesprekken met ondernemers merk ik regelmatig dat men zich niet realiseert welke risico's er zijn. Bijna ieder bedrijf of iedere ondernemer vervoert zelf iets, of laat wel eens iets vervoeren. Als er iets gebeurt waardoor schade ontstaat, brengt dat vaak veel problemen met zich mee. Naast schade aan de producten, loop je bijvoorbeeld ook winst mis en kan je niet aan je klant leveren.

Verzekeren van klein transport

Bij vervoer en transport wordt vaak groot gedacht, zoals aan post- en pakketdiensten en internationale transportbedrijven met vrachtwagens. Of zelfs groter met treinen en grote schepen. Maar er wordt ook veel op kleinere schaal vervoerd. Zo vervoert een bakker brood en taarten om te bezorgen, stuurt een kapper scharen naar de slijper en neemt een loodgieter zijn gereedschap overal mee naartoe.

Bovenstaande voorbeelden gebruiken allemaal een ander soort transport. De bakker vervoert artikelen van een ander, de bestelde taarten zijn immers al betaald. De kapper laat de scharen door een ander bedrijf vervoeren, zoals een koeriersdienst. En de loodgieter vervoert zijn eigen gereedschap zelf.

Er zijn in feite drie mogelijkheden waarbij een ondernemer risico loopt: 

  • Bij uitbesteed vervoer aan derden, bij voorbeeld een logistiek dienstverlener, wordt er door de eigenaar van de goederen vaak ten onrechte gedacht dat een schade altijd volledig op de vervoerder verhaald kan worden. Helaas is het tegendeel waar. Als er al een vergoeding komt, dan is deze vaak beperkt tot een paar Euro per kilogram, en dan alleen op het moment dat de vervoerder zich niet kan beroepen op overmacht.
  • Bij eigen vervoer draagt een ondernemer bij schade tijdens het transport het volledige risico zelf. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan gereedschap in een serviceauto.
  • Sommige ondernemers lopen ook het risico van schade tijdens interne transporten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een magazijn waar continu zaken verplaatst worden of een bouwplaats waar vaak ook kostbare zaken verwerkt worden.

Of het nu gaat om een groot internationaal transport per zeecontainer, of de klusbus van een zzp'er, voor alle transportsituaties kunnen wij in beeld brengen welke risico je als bedrijf of ondernemer loopt. Vervolgens is het aan jou om te bepalen of je dit risico wilt lopen of niet. In de meeste situatie's is er een verzekeringsoplossing die wij kunnen verzorgen. Meer weten over transportrisico's neem dan contact op met ons team bedrijven.

Door: Ronald van Luxemburg

Terug naar Nieuws