Online een verzekering, hypotheek of belegging regelen is lijkt makkelijk, maar de consument kan zich er een flinke buil aan vallen.

„Als je zelfstandig keuzes maakt, zonder advies in te winnen, dan kunnen wij niet zoveel meer voor je doen”. Dit zegt directeur Eveline Ruinaard van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in een interview in De Telegraaf. In het artikel gaat Ruinaard in op problemen die het Kifid tegenkomt bij online polissen.

Waar loopt het Kifid tegenaan bij online polissen?

„Het gaat bijvoorbeeld om verzekeringen of hypotheken die je online hebt afgesloten zonder financieel advies. Dan loop je als consument tegen voorwaarden aan die je niet snapt. Of waar je te gemakkelijk ’ja’ tegen hebt gezegd. Het komt ook voor dat de dienstverlener dan later zegt dat je niet alle vereiste informatie hebt gegeven. Als je dat met opzet hebt gedaan, dan is het fraude. Dan kun je opeens in de situatie komen dat je moeilijk nog een bankrekening of verzekering kunt krijgen.” Aldus Ruinaard.

Geldt dan geen bescherming?

„De consument zegt in zulke gevallen dat de bank of verzekeraar een zorgplicht heeft. Maar je hebt als consument uiteindelijk ook een soort eigen verantwoordelijkheid. Die bescherming geef je weg omdat je geen kosten wilt maken voor een adviseur. Mensen kennen dan wel een vriend of familielid die weet hoe ze zo’n formulier moeten invullen. De bank denkt dan: nou, die klant snapt hoe het zit.”

Bij de Westeinder Adviesgroep kun je geen verzekeringen online afsluiten.

Dit is een bewuste keuze. Wij geloven daar namelijk niet in. De financiële wereld is per definitie niet eenvoudig, dat hebben gebeurtenissen in de afgelopen jaren wel aangetoond. Daarom komen wij graag met je in contact. Zodat we in een gesprek kunnen laten zien, hoe wij voor jou van waarde kunnen zijn. Wij hebben op de website een groot aantal gebeurtenissen geschetst waarbij je onze hulp goed kunt gebruiken. En zo kun je ons dan ook zien, als je persoonlijke financiële coach. Een visie die nogal afwijkt van wat gebruikelijk is, maar die ons veel uiterst tevreden klanten oplevert.

De Westeinder Adviesgroep is aangesloten bij het Kifid

Wij doen meer dan ons best om onze relaties perfect van dienst te zijn. Waar mensen werken kan echter altijd een fout worden gemaakt. Voor het geval een voorval niet direct naar tevredenheid wordt opgelost hebben wij een interne klachtenprocedure. In vrijwel alle situaties kunnen wij samen met jou een prima oplossing vinden. Ben je niet tevreden met de oplossing, dan kun je als consument en kleinzakelijke ondernemer terecht bij het Kifid. Het Kifid biedt mensen met een financiële klacht laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting als alternatief voor de rechter. Deze onafhankelijke instantie zal je klacht beoordelen en alsnog proberen tot een oplossing te komen. Een prettige zekerheid.

Terug naar Nieuws